Cafeteria - Lepší vyzkoušet než studovat

Your Name
Přejít na obsah

Cafeteria

Meteo Cafeteria v autě > Mobilní Cafeteria
Provozovat "rozumnější" presovač v autě vyžaduje napájecí napětí 230V s výkonem alespoň 1500W. Na to je třeba výkonný měnič 12/230V. A ne ledajaký. Střídavé napětí musí mít sínus průběh. Zkoušel jsem kdysi s menším měničem, který měl "trapézový" průběh napětí, zprovoznit malý presovač s příkonem 1100W. Presovač po zapnutí hrkal a poskakoval a nerozeběhl se. S jiným měničem, s napětím se sínusovým průběhem, se presovač rozeběhl.
Většina moderních strojů pro espreso má již elektrické čerpadla. U domácím espresso strojů existují dvě kategorie elektrického čerpadla: vibrační čerpadlo a čerpadlo rotační.
Vibrační čerpadlo je malý elektromagnetický pracant. Píst připojený k magnetu je umístěn uvnitř kovové cívky. Elektrický proud prochází cívkou, což způsobuje, že se magnet rychle posouvá píst dopředu a dozadu a tlačí vodu do espressa. Průměrná vibrační pumpa se pohybuje na 50 kmitech za sekundu.
Na rozdíl od vibračního čerpadla je rotační čerpadlo mechanické. Je to trochu složitější mechanismus. Motor otáčí diskem s rozpínacími lopatkami, který je umístěn do komory kruhového tvaru. Při otáčení disku lopatky tlačí na stěnu vnější komory, čímž se zmenší velikost komůrky a vznikne vyšší tlak. Voda vstupuje během velké fáze a vytlačuje se, jak se úsek zmenší.
Existují různé výhody či nevýhody pro oba typy čerpadel. Vibrační čerpadla jsou menší, levnější avšak s nestabilním tlakem. Rotační čerpadla jsou tišší, nabízejí stabilní tlak a mají delší životnost. Je dobré si připomenout, že oběma čerpadly je možné připravit výborné espresso.
VIBRAČNÍ ČERPADLO
Výhody  : Levnější, snadno vyměnitelná, připojení k zásobníku s vodou
Nevýhody: vyšší hlasitost, kratší životnost (~ 5-6 let), nelze připojit k tlakové vodě
ROTAČNÍ ČERPADLO
Výhody  : dlouhá životnost, tichý provoz, konstatní tlak
Nevýhody: velikost, nutnost připojení na tlakovou vodu
(zdroj: kavovary.cz)
Můj kávovar má evidentně vibrační čerpadlo (a zřejmě tak i všechny ostatní, co nejsou připojeny na tlakovou vodu) a čeká zkrátka frekvenci 50Hz a k tomu ještě sínus. Kávovar, který jsem zakoupil ve slevě na Alze - Princess 249450 - má příkon 1450 Wattů a musel jsem bohužel zjistit, že ho můj měnič s výkonem 1500W "neutáhne". Respektive tento výkon stačí tak na jedno presso a pak se měnič vypne (ochrana). Na další prssso je nutno měnič vypnout/zapnout a pak lze získat jedno presso.. a tak dál a tak dál. Což mne tedy fakt irituje dost. Zkusil jsem při chodu wattmetrem zjistit příkon kávovaru a ten měl skutečně jen těch 1450W. Takže rada zkraje - koupit měnič o výkonový stupeň výš, než je potřebný příkon. V tomto případě zřejmě 2000W.

Při těchto vý- a příkonech je jasné, že měnič "mocně tahá proud" ze zdroje, kterým jsou u mne dvě autobaterie. Klidně můžeme příkon kávovaru podělit palubním napětím a dostaneme proud, který je k provozu třeba (1450 / 12 =cca 120A). Nechtěl jsem investovat nějakých 16 tisíc korun za trakční LiFePo baterii a pořídil jsem si dvě startovací autobaterie od firmy Autobaterie Jinočany za cca 2x 1350Kč. Baterie jsou označovány kapacitou 62Ah, já je ale měřil a dostal jsem se na 55Ah. K měřeni jsem použil USBdoktora z eshopu www.hezkyden.cz. Mám tedy celkovou kapacitu nějakých 110 Ah. Na tyto autobaterie, spojené paralelně, je přimo připojen měnič, který je ovládán dálkovým za/vypínáním. Měnič a ovládání jsem zakoupil u firmy www.4sun.cz

Dobíjení těchto dvou autobaterií probíhá přes inteligentní relé Cyrix-ct, které lze rovněž zakoupit u firmy www.4sun.cz. Toto relé se připojuje na kladnou větev hned za startovací akumulátor vozidla a jeho výstup se vede na plus pól záložních baterií. Relé se stará o nabíjení, hlídá obě napětí, má ochrany.
Cyrix-ct 12/24V 120A mikroprocesorem řízený bateriový propojovač (nebo také separátor či oddělovač). Relé pro dobíjení druhé baterie.
Heavy Duty bateriový propojovač automaticky spojí paralelně baterie pokud napětí na baterii dosáhne nastavené úrovně (což v praxi znamená, že baterie je nabíjená) a rozpojí baterie, pokud napětí klesne pod nastavenou úroveň (baterie přestaly být dobíjeny). Cyrix také rozpojí baterie při přepětí, například když dojde k poškození nabíjení. Hlavní využití je tedy například v karavanech a lodích, kde jsou dvě baterie, jedna startovací a druhá napájecí. Baterie budou spojeny při nastartovaném motoru a rozdělené v době stání.
Cyrix-ct je exelentní náhradou diodových separátorů (izolátorů). Hlavní vlastnosí je, že úbytek napětí je nulový, takže výstupní napětí alternátoru nebo nabíječe nemusí být navyšováno.
Některé konkurenční separátory pracují na čistě napěťím řízené bázi, takže v případě náhlého poklesu napětí (připojení velké vybité baterie) dojde k rozpojení a to vede k selhání celého systému. Software Cyrixu 12/24 dělá více než jen spojuje a rozpojuje baterie na základě napětí. Cyrix sleduje základní napěťový trend (rostoucí nebo klesající) a obrátí předchozí stav pouze je-li trend změněn v určitém časovém úseku.
12/24 automatické nastavení
Cyrix-i 12/24 automaticky provede volbu napětí
Upřednostnění startovací baterie
Typicky je startovací baterie připojena přímo k alternátoru. Napájecí baterie (baterie pro napájení elektrických spotřebičů ve voze, karavanu, či lodi) je spojována se startovací pomocí Cyrix-i 12/24. Jakmile Cyrix-i rozpozná, že napětí na startovací baterii dosáhlo potřebné úrovně, sepne se a tím dojde ke spojení obou baterií a jejich nabíjení alternátorem.
Oboustranné měření napětí
Cyrix měří napětí na obou bateriích. Pokud dojde k dobíjení napájecí baterie (například v kempu nebo marině), pak dojde také ke spojení se startovací baterií a jsou dobíjeny obě.
Aby se předešlo nenadálým situacím při montáži, nebo je-li jedna baterie odpojena, Cyrix se nesepne, pokud má jedna z baterií nižší napětí než 2V (12V baterie), nebo 4V (24V baterie)
Paralelní spojení v případě nouze (pomoc při startu)
Cyrix může být spuštěn-sepnut tlačítkem (není součástí zařízení) automaticky na dobu 30s od sepnutí tlačítka, nebo lze provést zapojení, kdy baterie jsou spojeny po celou dobu sepnutí tlačítka. Obojí se může využít k dosažení většího startovacího výkonu baterie.
(zdroj: internet)

Mechanické provedení je "jednoduché". Vlastní Cyrix-ct jsem připojil hned za kladnou svorku startovacího akumulátoru a z výstupu relé potom táhl kabel do zavazadlového prostoru do svorkovnice, stejně tak jsem táhl i kabel pro mínus pól. Ve svorkovnici jsem na desku plošný spojů bez mědi upevnil šrouby pro lisovací oka kabelů a mezi dva jsem umístil pojistku 150A. Mínus kabel jsem pak vedl přímo na mínus póly záložních autobaterií. Plus kabel ze svorkovnice běží přes bočník na plus svorky záložních autobaterií. Z bočníku vedou dva vodiče k Raspberry s obousměrným snímačem proudu INA219. Autobaterie jsou propojeny paralelně řádnými vodiči (minimálně stejnými průřezy, jaké mají kabely dodávané k měniči).

Měnič je napájen přímo z autobaterií. Na BOD1 a BOD2 je připojena autozásuvka, z které je možno odebírat v zavazadlovém prostoru proud anebo akumulátory naopak dobíjet.

Kde a co jsem nakupoval:
1. autobaterie v obchodě Autobaterie Jinočany
2. Měnič 1500W sínus u firmy 4SUN, tam lze zakoupit i Cyrix-ct
3. Lisovací oka a kabely dle ceny u firem ElanCar nebo BH Elinsta
4. Bočník a LED voltmetry na webshopu HezkýDen.cz
Součástí zapojení je i ruční hasící přístroj. ;o)
Vedení kabelů pro Citroen GP4 je zde.

Návrat na obsah