Malý test autorádia XOMAX s BT a Video funkcí - Lepší vyzkoušet než studovat

Your Name
Přejít na obsah

Malý test autorádia XOMAX s BT a Video funkcí

Malý test autorádia XOMAX
Instalace do vozu
Rádio budu instalovat do staršího vozu, v kterém už rádio je. To ovšem neznamená, že budu mít práci ulehčenu, možná právě naopak. Pokud bude stávající rádio připojeno pomocí ISO konektoru a ten bude korektně zapojen, mám vyhráno. Ale předpokládám pravý opak. Obávám se, že se neobejdu bez měření.
Abych dosáhl úspěchu, potřebuji, aby na mne ze šachty pro rádio "koukaly" tyto kabely: trvalé plus přímo z autobaterie, mínus pól z autobaterie, plus pól ze zapalovací skříňky (kde se objeví pus při sepnutém zapalování), koaxiální kabel autoantény a osm kabelů od reproduktorů a jeden tlustší kabel s očkem na ukostření krabice rádia. To je minimum.
U kabelů od reproduktorů je třeba dbát na to, aby všechny "plusy" byly spojeny s "plusy" na výstupu rádia. Jejich přepólování sice rádio nepoškodí, nebudou však fungovat korektně. A pokud budu mít smůlu
a kabely od reproduktorů nebudou značeny, čeká mne martýrium.

U mechanické části nepředpokládám problémy, neboť autorádio je v normě DIN a ve zkrácené verzi. Výrobce dodává i plechový rám
a montážní doplňky.
Demontáž starého rádia
Ve voze bylo vestavěno autorádio Panasonic RDP920 s odnímatelným předním panelem. Ze skušenosti jsem věděl, že autorádia mívají po stranách aretaci a tak jsem zkoušel různými nástroji šátrat a hledat,
ale bez úspěchu. Rádio sedělo jak přivařené. Nakonec jsem vyšrouboval z těla rádia dva M3 šrouby, místo nich zašrouboval jiné, delší, a za ty jsem pomocí kombinaček rádio z panelu vyviklal. Že při tom plechový rám, v kterém rádio drželo, vzal za své, je jasné. Na tuhle část nejsem zrovna pyšný. Ale vyrval jsem.

Kabeláž
Po vysunutí na mne koukaly kabely, z kterých mi bylo jasné, že Panasonic nebyl originálním dílem vozu a že kabeláž k tomuto rádiu dělal někdo, kdo tomu rozuměl a byl svědomitý. Mezi originální konektor vozu a konektor Panasonicu vyrobil totiž mezikus, za který by se nemusel stydět ani výrobce. Z "vozového" konektoru totiž vyvedl kabely, které na druhé straně (do autorádia) již odpovídaly barevně a popisem normě DIN. Klobouk dolů. Na druhou stranu ovšem dotyčný nasadil laťku vysoko, protože Panasonic konektor mi byl k ničemu a musel jsem na jeho kabely vyrobit další mezikus. To byla ale díky jeho "předpráci" vlastně brnkačka, protože pomocí FastOn konektorů jsem jeho kabely napojil na ty, které dodal výrobce autorádia. Kabel od "Hand-Brake" jsem jednoduše připojil na mínus.

Vlastní instalace
Pak už jen stačilo do šachty zasunout nový DIN rám, zaaretovat ho,
na autorádio přišroubovat na zadní stranu plechový pásek, který má držet protipožární ochranu vozu dál od masivního chladiče rádia (aby se neupeklo), propojit kabely a před zasunutím otestovat. Což se mi vyplatilo, jeden reproduktor nefungoval - moje chyba, špatně nakrimpovaný kabel. Když vše fungovalo jak mělo, zasunul jsem opatrně rádio do šachty a nakonec nasunul krycí rámeček.
Rádio sedělo a fungovalo.

Resumé
Celá operace mi zabrala cirka dvě hodiny, z toho "vyrvání Panasonicu" asi hodinu. Vestavbu zvládne i pokročilý amatér, myslím. Tedy za předpokladu, že na něj nečekají překvapení typu jiný konektor nebo neodborně zbastlená kabeláž. Já se bez voltmetru a kontroly napětí neobešel.
(c)2020 Kverulant.s
Návrat na obsah