OBDII diagnostika - Lepší vyzkoušet než studovat

Your Name
Přejít na obsah

OBDII diagnostika

Archiv > Citroen GP4 - kamerka, doagnostika, FAP lite
Update 05/2022

Řešení se jmenuje FAP (Lite). Jde o aplikaci pro Android a zrovna tak ukládá data. Aplikace funguje jen se značkami Citroen a Peugeot. Verze Lite funguje, ostrá verze je lepší a lze ji zakoupit jen na Amazonu (FAP Citroen/Peugeot ELM327 OBD2). Proč jen na Amazonu, netuším. Ovšem nejlepší je verze, kterou lze najít na netu, která nepotřebuje připojení k internetu.
Ve svém starém autě jsem hojně využíval OBDII adapter spolu s aplikací Torque Pro. Tato apka pro mne generovala *.csv soubor. který jsem mohl využívat ve svých jiných PC programech. Náhled takového souboru je zde.
K tomu jsem využíval bluetooth OBDII adapter (ELM372 ve verzi 1.5). Vše fungovalo jako po másle.
Ovšem ve chvíli, kdy jsem změnil vozidlo za Citroena C4, bylo všechno jinak. Citroen C4 má vestavěnou ECU ve verzi MEV 17.4.2 (Bosch) a ta není vůbec sdílná. Jinak řečeno počet sensorů, který se dá běžnými apkami vyčíst, je menší a (dodnes) se mi nepodařilo najít apku, která by v live datech nabízela údaje o průměrné a okamžité spotřebě vozu.

Nejprve jsem vinu přikládal svému stařičkému OBDII adapteru (ten velký černý), který sice na Hyundayi z roku 2001 fungoval bezvadně, v Ctroenu ale ne. Zakoupil jsem tedy mini OBD (ten modrý) a s tím to taky nefungovalo. Z čirého zoufalství jsem tedy investoval cca 1000Kč do adapteru Viecar (ekv. Carista), který jsem zakoupil u firmy Sunnysoft. V popisu se uvádí, že je určen i pro vozy Citroen. Ale i ten nefungoval tak, jak jsme chtěl. Tady bych chtěl poděkovat firmě Sunnysoft za podporu a velmi kulantní přístup.

Začal jsme mít podezření, že chyba nebude na straně adapteru, nýbrž v software, který pro vyčítání dat používám. Otestoval jsem tedy různé aplikace pro android. Například Carly (opravdu vypečená aplikace, která nutí ke koupi jejich adapteru - všechny ostatní označuje za nekompatibilní), Carista, OBD Fusion, Carbit, Obd Army, Car Scanner, inCarDoc a jiné. U všech aplikací jsem postupně vyzkoušel všech 9 OBD protokolů a stejně mi žádná z nich neposkytla live data o spotřebě.
Pak jsem narazil na aplikaci ukrajinského původu -  Olivia Drive. Ta kupodivu zcela a bez problému data poskytovala, dokonce generuje knihu jízd. Ovšem ve formě naprosto pro mne nevhodné. Navíc se údaje o spotřebě generované touto apkou liší s těmi údaji, co vidím na palubní desce. Autorovi jsem na Ukrajinu poslal dotaz, zda je možná úprava - doteď žádná odpověď.
Napsal jsem dotaz i na české a německé Citroen fórum - nikdo si doteď netroufl odpovědět.

Nakonec jsem v pokročilém stádiu zoufalství kontaktoval autorizovaný servis Citroen a světe div se - ti už vůbec nevěděli, co po nich chci. Když jsem problém popsal podrobněji, dostalo se mi informace, že jediný člověk, který by snad mému dotazu rozuměl, má dovolenou.

Brouzdáním na netu jsem ve forech narazil na odkaz na apku, která je ušitá na Citroeny a Peugeoty - FAP Lite. Je sice jen ve verzi Lite, ale vyzkoušel jsem. Tahle apka generuje *.csv soubory přesně tak, jak potřebuji. Bohužel ale bez průběžné spotřeby paliva. Zato ale vím, nakolik jsem sešlápl pedál plynu, kdy brzdu a kolik ampér zrovna dodává alternátor. A ani v ostré verzi (podle informací) tenhle údaj není.

Počkám, až se diagguru z Citroenu vrátí z dovolené.
Původní, plně funkční OBDII BT scanner. Verze 1.5
OBDII BT scanner. Verze 2.1
Některé apky ho hlásí jako low cost, nekompatibilní
OBDII BT scanner. Verze 1.5
Na téhle peripetii jsou dvě věci silně frustrující.
Prvně jde o samotný výrobek OBDII scaner. Na netu lze najít tisíce obchodů, které ho nabízejí a když si člověk přečte doprovodné technické informace, dojde mu, že všichni "přežvykují" to samé a že pracují systémem Ctrl+C a Ctrl+V. Že jsou to pouhopouzí překupníci.
Nelenil jsem a zvedl telefon a u některých renomovanějších firem položil dotaz, jaké verze ELM je a které ECU toto jejich a jimi nabízené zařízení podporuje. Putoval jsem většinou nejprve od podpory k technickému oddělení a skutečně většinou vůbec netušili, na co se ptám. Nikde to nevěděli.

U autorizovaných servisů Citroen jsem zvolil jinou taktiku. Ty jsem kontaktoval emailem a dotaz jsem technicky korektně popsal, používajíc u toho velmi spisovnou, místy až archaickou češtimu, aby bylo jasné, že nejsem mlaďas, co prudí z nudy. Fakt je ten, že servisy sice tušily, z které oblasti stavby vozu  asi otázka směřuje, ale stejně nevěděli, jak odpovědět. Nejčastě to bylo protiotázkou - "a na co to potřebujeté?"

Netuším, jestli tenhle problém zvládnu. ;o)
Návrat na obsah