Couvací kamerka - Lepší vyzkoušet než studovat

Your Name
Přejít na obsah

Couvací kamerka

Archiv > Citroen GP4 - kamerka, doagnostika, FAP lite
Tahle C4 má sice couvací senzory, obávám se však, že to bimbání brzo vytrhnu z auta, děsně to obtěžuje, tedy mne to obtěžuje. Ale neš to vyrvu z auta, rozhodl jsem se zabudovat couvací kamerku. A svým způsobem jsem měl výhodu v tom, že když jsem tu ojetinu kupoval, měla utrženou zadní lištu, pod kterou se nachází madlo zadních dvěří. Předchozí majitelka zřejmě odmítala vzít na vědomí, že madlo je jen elektrické odmykání a mocně za něj tahala. Až ho ulomila.

Takže mise byla jasná. Do lišty zabudovat couvací kamerku, kabely protáhnout pátými dvěřmi dopředu do vozu k monitoru. Zároveň připojit napájení kamerky na couvací světlo. A rovnou řeknu, že mi to trvalo celé dopoledne a ještě kousek přes oběd. To proto, že jsem neměl tušení o stavbě karoserie.

Co jsem potřeboval
Určitě protahovací lanko, stojí kolem 150 Kč. Pár kabelů CYA 0,5 mm2 na připojení napájení (u kamerky je krátký). Z nářadí jsou potřeba šroubováky. Jeden velmi dlouhý plochý, pak různé torxy. A trocha WD spreje. Potože jsou zadní vnitřní plastová stěna a oba kraje venkovní lišty připevněny plastovými trny (špunty), je záhodno několik dopředu koupit. Já jsem jeden zlomil.
Co se týče propojování nebo napojování kabelů na instalaci vozidla. Pokud se rozhodneme pro konektory, určitě bych se vyhnul tzv. samořezným rychlospojkám. Je to naprogramovaný problém do budoucnosti. Nejsem ani přítel "přestřihávání" kabelů a krimpování spojek nebo FastOn konektorů nebo Tyco Junior konektorů. Ve stísněném prostoru je to práce naprd. Já volil poněkud "ruský" přístup. Kabely jsem napojoval tak, že jsem izolaci původního kabelu automatickými odizolovávacími kleštěmi trochu shrnul a na něj pistolovou (ne mikro) páječkou připájel nový kabel a vulkanizační páskou izoloval. Pistolovou páječkou proto, že má příkon 100Watt a rychle se prohřeje a prohřeje rychle i kabely. Cín jsem použil poctivý olovnatý.

Postup
  • Demontáž vnitřní plastové stěny
  • Demontáž venkovní lišty
  • Demontáž krytu levého sloupku pátých dveří
  • Vysunutí gumového krku, kterým vedou kabely z pátých dveří do vozu (vlevo nahoře)
  • Uvolnění polstrace levého zadního sloupku a uvolnení polstrace konce stropu vozu
  • Montáž kamerky do venkovní lišty
  • Protažení AV kabelu vozem dopředu
  • Protažení kabelů napájení kamerky k levému koncovému světlu
  • Propojení napájení
  • Zpětná montáž
Demontáž plastové polstrace zadních dvěří
Vyšroubujeme dva torxy z madel dveří, vyjmeme dva plastové trny u zámku dvěří. Pak opatrně vycvakneme jeden roh plastové polstrace z upevnění v plechu a pokračujeme po obvodu. Ve střední části plochy polstrace použijeme dlouhý plochý šroubovák, kterým středové špunty vycvakneme z upevnění. Páčit polstrací samotnou (vztekle či zoufale vyrvat z držáků) nedoporučuji, hrozí utržení špuntů (10 ks u Kelly za 160 Kč).
Demontáž vnější lišty s osvětlením RZ
Vnější lišta je přišroubována šesti šrouby zevnitř dvěří a na krajích je ještě upevněna dvěma plastovými špunty.
Nejprve odpojíme osvětlení RZ. Na těle konektoru zmáčkneme pojistku proti vytažení a rozpojíme. Stejně tak odpojíme i mikrospínač otevírání dveří. POZOR! Pokud spojení rozpojíme a dveře si nedopatřením zavřeme, máme problém. Nejdou otevřít. Mně se stalo a musel jsem se zepředu prosoukat ke dveřím, zámek znovu napojit.
Nyní vyšroubujeme šest samořezných šroubů, které upevňují lištu a zvenku plochým dřívkem (abychom nepoškrábali lak) vycvakneme na obou krajích plastové trny. Lištu sejmeme.
Připevnění kamerky na vnější lištu
Rozhodl jsem se kamerku připevnit na vnější lištu. Vyvrtal jsem v liště díru a závit kamerky prostrčil. Dodávaná matice není valné kvality a nelze ji dostatečně utáhnou na závitu kamerky. Použil jsem tedy jinou M5 (naštěstí šla nasunout na kabel) a celé sem to ještě pojistil lepidlem. Kabel mé kamerky měl naštěstí rozpojovací miniDIN konektor. Zde si musí ale každý pomoci jak bude umět.
Kabely od kamerky jsem pak do vnitřku dvěří protáhnul otvorem pro jeden ze šroubů, co připevňují vnější lištu s osvětlením RZ. Prostě jsem jeden šroub oželel (druhý zleva). Protože spodní okraj lišty není planární, kamera nesedí zcela dokonale na ploše. Je potřeba ji pak "dotmelit například bezbarvým silikonem.
Vnější lištu i s kamerkou můžeme namontovat zpět na dvěře, připojit kabely osvětlení RZ a zámku otvírání.
Protahování kabelů
Teď se potřebujeme dostat s napájením kamerky a videokabelem ze dveří do vozu. Jediná nedestruktivní cesta je průchod gumovým husím krkem na levé horní části karoserie. K tomu je třeba krk nejprve uvolnit, vyjmout z karoserie vozu a ze dveří. Naštěstí v mém provedení byly oba konce husího krku nasunuty na jakousi plastovou botu a ta samotná pak zacvaknutá do karoserie. K demontáži pak stačí na protilehlých kratších koncích této botky stlačit dvě pojistky a botku lze vysunout z otvoru.
Protažení videokabelu
Nemaje představu o stavbě karoserie, mylně jsem se domníval, že kabel pro video protáhnu pod střešní polstrací, nejlépe v levém horním rohu. Po hodně dlouhé době a mnoha pokusech najít protahovacím lankem cestu mi došlo, že tudy cesta nepovede. Střešní část karoserie má totiž několik výztuh a jen těžko se mi odhadovalo, kam co vede. Podle mých snah mám za to, že mezi střechou karoserie, vnitřním stropem interieru jsou ještě další plechové podélné a příčné výztuhy.

Neprve jsem pomocí protahovacího lanka protáhnul gumovým krkem videokabel s CINCH konektorem, potom napájení kamerky. Vnitřek krku jsem si proprskal WD sprejem. Uvolnil jsem polstraci na levé straně vozu, zespoda prostrčil protahovací lanko až ke střeše a k němu navázal video kabel. Ten jsem pak stáhl až k podlaze a krytem pro montáž třetí řady sedadel protáhl až ke druhé řadě sedadel. Kolem nich pak pod gumovým těsněním zadního a předního prahu až k pojistkové skříňce vpředu pod volantem. Dál kabel nestačil.
Kabely napájení kamerky (z couvacích světel)
Kabel lze podobně jako videokabel při částečně dmontované polstraci levé zadní části vozu protáhnou ke koncovým světlům.
Nejprve odmontujeme koncové světlo tak, že vyšroubujeme tři samořezné TORX šrouby, které drží světlo na karoserii. Když jsou šrouby venku, opatrně světlo kývavým pohybem ze stranu na stranu neprve uvolmíme a pak tahem k sobě vytáhneme. Visí totiž na dvou kovových pinech v plastových záslepkách. Počínáme si opatrně, přívodní kabel není dlouhý.
Nyní si dovnitř posvítíme baterkou. Uvnitř otvoru je přepážka, která má vpravo nahoře dva otvory. Jeden je čtvercatý, asi 10x10 mm, druhý je obdélníkový. Těmito otvory můžeme protáhnou napájecí kabely pro kamerku (foto bohužel nemám, je ale jasné).
COUVACÍ SVĚTLA*
Protože jsem protahoval víc kabelů, už si teď nejsem zcela jistý, jestli červený kabel je od couvacích světel (jsem si na 99% jist). Radši přeměřit. Omluva.

Nyní musíme naše napájecí kabely připojit ke konektoru vozidla. Jak zkraje řečeno, každý musí vyřešit po svém.
Než koncové světlo připevnímě zpět na jeho místo, zkontrolujeme funkci kamerky.
Poté můžeme všechny díly připevnit na své místo a vesele couvat ke světlým zítřkům.
Návrat na obsah